„Podróże z klasą” – z wizytą w Pradze i na Dolnym Śląsku

          W dniach 22-25 października 2024 roku uczniowie klas siódmych i VI B wzięli udział w wycieczce na Dolny Śląsk i do Pragi, stolicy Czech. Zwiedzanie ciekawych miejsc Dolnego Śląska było realizowane w ramach projektu „Podróże z klasą” i dofinansowana ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.

        W pierwszym dniu,  wczesnym rankiem, o godz. 5.30 wyruszyliśmy w drogę do Mosznej. Zwiedziliśmy tu zamek znany ze stu wież i nawiązujący do bajek Disney’a. Naszym przewodnikiem był osoba przebrana w historyczny kostium, co dodało całemu zwiedzaniu wyjątkowego klimatu. Przewodnik snuł barwną opowieść o historii zamku, jego komnat i dawnych mieszkańcach. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek na temat architektury zamku oraz jego bogatej historii. Jednym z najbardziej ekscytujących momentów była możliwość przymierzenia stylizowanych historycznych strojów. Uczestnicy mogli poczuć się jak dawni rycerze i damy dworu, co było nie tylko edukacyjne, ale i bardzo zabawne. Dodatkowo, zorganizowano dla nas pokaz walki na miecze oraz strzelania z łuku, co pozwoliło nam poczuć dreszcz emocji związany z dawnymi czasami.

          Następnie pojechaliśmy do wrocławskiego ZOO. Udało nam się zwiedzić Afrykarium i jego niesamowite podwodne skarby w afrykańskim klimatem. Podziwialiśmy faunę i florę z mórz oraz oceanów. Zrobiliśmy mnóstwo zdjęć zwierzętom, które widzieliśmy tylko w filmach przyrodniczych i w albumach. Potem pospacerowaliśmy jeszcze po całym ogrodzie zoologicznym, obserwując i podziwiając zwierzęta z całego świata. Dzień zakończyliśmy obiadokolacją i noclegiem w hotelu w okolicach Wrocławia.

          W drugim dniu po śniadaniu i wykwaterowaniu udaliśmy się do budynku Rotundy, gdzie znajduje się Panorama Racławicka, przedstawiająca inscenizację bitwy pod Racławicami. Następnie zwiedzaliśmy Stare Miasto we Wrocławiu, podziwiając zabytkowe kamieniczki „Jaś i Małgosia”, Jatki – dawną kupiecką uliczkę z pomnikiem „Ku czci zwierząt rzeźnych”, Plac Solny, Uniwersytet Wrocławski, Pomnik Aleksandra Fredry oraz Rynek z zabytkowym ratuszem. Wczuliśmy się w klimat przeszłości spacerując po Ostrawie Tumskim. Kolejnym punktem programu była wizyta w Srebrnej Górze, gdzie zwiedziliśmy Twierdzę Srebrnogórską. Dzień zakończyliśmy obiadokolacją i noclegiem w ośrodku na terenie Kotliny Kłodzkiej.

   Trzeci dzień spędziliśmy w Pradze, gdzie zwiedzaliśmy stare miasto, rynek, ratusz, Wzgórze Zamkowe, podziwialiśmy Pomnik Jana Husa, Ogrody Królewskie, Most Karola, Klasztor na Strachowie oraz Katedrę św. Wita. Po intensywnym dniu wróciliśmy do ośrodka na obiadokolację i nocleg

Ostatni dzień naszych przygód rozpoczęliśmy od zwiedzania Kaplicy Czaszek w Czermnej, wybudowanej w stylu barokowym w 1776 roku. Kaplica została założona przez proboszcza lokalnej parafii, Wacława Tomaszka. To właśnie z jego inicjatywy zebrano czaszki i kości zmarłych na cholerę podczas epidemii wojny trzydziestoletniej (1618-1648) oraz tych, którzy zginęli w czasie wojen śląskich, głównie podczas siedmioletniej wojny (1756-1763).  Następnie udaliśmy się do Karłowa, skąd wyruszyliśmy na wędrówkę do schroniska PTTK pod Szczelińcem. Po chwili odpoczynku, kontynuowaliśmy wędrówkę po szczycie Szczelinca Wielkiego, najwyższego szczytu Gór Stołowych. Ostatnim  punktem programu była wizyta w Kopalni Złota w Złotym Stoku, Podczas wizyty mieliśmy okazję zobaczyć podziemny wodospad, który jest jedną z głównych atrakcji kopalni. Przewodnik opowiedział nam o historii kopalni oraz o technikach wydobycia złota stosowanych w przeszłości. Zwiedziliśmy również muzeum uwag i apeli oraz sztolnię Gertruda, gdzie mogliśmy podziwiać bogatą ekspozycję minerałów. Na koniec przejechaliśmy się podziemną kolejką, co było ekscytującym zakończeniem naszej wizyty. Spacerując po chodnikach kopalni mogliśmy lepiej zrozumieć, jak wyglądała praca w kopalni i jakie wyzwania stawiała przed górnikami. Po obiedzie wyruszyliśmy w drogę powrotną, docierając pod szkołę w godzinach wieczornych.

Wycieczka ta była nie tylko okazją do poznania zabytków, historii i kultury, ale także do integracji i wspólnej zabawy. Uczniowie wrócili pełni wrażeń, nowych doświadczeń, które z pewnością na długo pozostaną w ich pamięci.

          

       

Skip to content