Czytanie książek ma ogromne znaczenie szczególnie w rozwoju emocjonalnym i społecznym dziecka. Wpływ bajek, baśni na rozwój dziecka można zaobserwować od najwcześniejszych lat życia. Na skutek identyfikacji z bohaterami opowieści i ich przeżyciami, dziecko będąc
w podobnej sytuacji w życiu realnym widzi, że nie jest samo ze swoim problemem, że inni też go mają i potrafią sobie z nim poradzić. W związku z tym dziecko ma możliwość, by postrzegać otaczający go świat, jako miejsce, w którym można poradzić sobie z takimi emocjami jak smutek, żal, lęk, gniew. Uczy się społecznie akceptowanych zachowań, różnych form wyrażania emocji, sposobów reagowania w trudnych sytuacjach, zaspokajania różnorodnych potrzeb oraz reagowania na takie postawy, które są społecznie potępiane.
Natomiast bajki psychoterapeutyczne mają nie tylko dać wiedzę potrzebną do efektywnego radzenia sobie w sytuacji trudnej emocjonalnie, a przede wszystkim kompensować braki
w zaspokojeniu podstawowych potrzeb, wpływają na kształtowanie się poczucia własnej wartości.
Innowacja pedagogiczna z elementami biblioterapii realizowana jest z uczniami uczęszczającymi systematycznie do czytelni jak również z dziećmi w oddziałach przedszkolnych poprzez: głośne czytanie bajek i baśni, zabawy dydaktyczne, scenki dramowe, zagadki, układanie puzzli z bohaterami bajek, wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami, organizowanie konkursów.
Przykłady realizacji zajęć:
„Jaś i Małgosia” – Bądź ostrożny w kontaktach z nieznajomymi;
„Czerwony Kapturek” – Nie rozmawiaj z nieznajomymi, słuchaj dorosłych;
„O Rybaku i złotej rybce” – Chciwość nie popłaca;
„Dziewczynka z zapałkami” – Wrażliwość na ludzką krzywdę;
„Kopciuszek” – Bądź dobrym i pracowitym;
„Kozucha Kłamczucha” – Kto Kłamie?